Zapewne czytacie ten artykuł bo zastanawiacie się jak bezpiecznie przechować swoje zdjęcia na długie lata po ślubie? Być może nadszedł dla Was ten moment i otrzymaliście właśnie swoją wyczekiwaną galerię zdjęć od waszego fotografa. Co z tym fantem zrobić? Pokaże wam gdzie najlepiej przechowywać zdjęcia oraz jak zrobić to niedrogo a nawet za darmo i do tego bezpiecznie.
Spis treści
Jak najczęściej przechowujemy zdjęcia
Planowaliście każdy drobny szczegół tego dnia przez miesiące a może nawet lata. Znaleźliście piękne miejsce na Wasz ślub, zaprosiliście rodzinę i znajomych i zainwestowaliście w dobrego fotografa, który udokumentował te piękne chwile dla Was. W końcu nadszedł ten moment kiedy otrzymaliście wyczekiwane zdjęcia. Oglądacie galerię raz, drugi, czternasty, trzydziesty drugi itd. Udostępniacie zdjęcia rodzinie i znajomym i całemu światu i wszystkim internetom po czym zapisujecie wszystkie pliki na dysku na swoim laptopie.
Wyobraźcie sobie taki scenariusz, że któregoś ranka ten laptop się nie uruchamia. W serwisie komputerowym dowiadujecie się, że laptop po prostu padł, dysk jest uszkodzony i danych (w tym Waszych zdjęć) nie da się już odzyskać.
Zdarza się, prawda? Oczywiście, że prawda.
Mi padł już nie jeden dysk ale dzięki sprawdzonemu systemowi przechowywania plików, wszystkie moje galerie klientów są bezpieczne. Miałem też taką sytuację, że Pani Młoda włożyła swój ślubny pendrive do smart boxa, żeby zobaczyć galerię na dużym ekranie, a ten sformatował pendrive czyszcząc go ze wszystkich zdjęć. Na szczęście Pani Młoda zgłosiła się do mnie a ja przesłałem pliki jeszcze raz.
W takiej sytuacji możecie oczywiście zgłosić się do Waszego fotografa z podobnym zapytaniem. Weźcie jednak pod uwagę, że może on tylko przez określony czas przechowywać Wasze fotki. Pliki takie zajmują dużo przestrzeni dyskowej i przy kilkunastu a moze kilkudziesięciu weselach rocznie taki fotograf może zgromadzić potężne archiwum zdjęć zajmujących kilka dysków twardych. Często jest więc tak, że fotograf może pozbywać się starszych galerii aby uwolnić cenną przestrzeń dyskową i jeszcze cenniejsze miejsce w chmurze. Sprawdźcie więc u swojego fotografa jak długo ten przetrzymuje zdjecia ale nie bierzcie tego jako pewnik.
Zadbaj o backup zdjęć
Co jak co, najlepiej jest zadbać o backup zdjęć samemu a nie jest to wcale trudne a podstawowy system backupu zdjęć może być całkowicie za darmo. Wasz reportaż z dnia ślubu zasługuje na to aby go bezpiecznie przechowywać. Jak zatem zadbać o swoje wspomnienia i bezpiecznie przechowywać swoje zdjęcia ze ślubu w postaci plików cyfrowych?
Kopie zapasowe
W telegraficznym skrócie i bez zagłębiania się w szczegóły można by powiedzieć, że w temacie kopii zapasowych naszych zdjęć sprawdza się zasada ‘im więcej tym lepiej. Nie mam jednak na myśli powielenie tego samego folderu na naszym dysku twardym i zapisanie naszej galerii zdjęć w kilku oddzielnych folderach na tym samym laptopie i na tym samym dysku. W takim wypadku kilka tych samych kopii tej samej galerii będzie służyło nam jako jedna kopia. W końcu jeśli padnie nam ten dysk twardy to przepadną też wszystkie galerie na nim zapisane czy było ich dwie, trzy czy piętnaście.
Bezpieczne przechowywanie zdjęć polega nie tylko na wielokrotnym skopiowaniu plików ale także na ulokowaniu każdej kopii zapasowej w innym miejscu. Mam tutaj na myśli nie tylko więcej folderów ale też więcej niż jeden dysk twardy. Najlepiej oczywiście jeśli ten drugi lub nawet trzeci dysk znajduje się poza naszym laptopem a jeszcze lepiej poza domem. Do tego dla dodatkowego zabezpieczenia, dodatkowa kopia plików w chmurze czyli gdzieś w internetach.
Jak to robi profesjonalny fotograf? Poniższy diagram pokazuje jak z reguły wygląda system archiwizowania galerii zdjęć klientów u fotografa, który ma do czynienia z dużymi ilościami giga i terabajtów.
Oczywiście jeśli sam nie fotografujesz profesjonalnie i jeśli nie przechowujesz dużej ilości danych to często w domu nie posiadasz dużej ilości dysków twardych no bo po co w każdym gospodarstwie domowym utrzymywać drogie i puste gigabajty. Często też nie wiesz jak nawet podłączyć jedno do drugiego i potem zarządzać takim systemem kopii zapasowych.
Jest jednak sposób i to sposób niedrogi lub nawet darmowy aby bezpiecznie i bezstresowo przechować swoje zdjęcia. Nie musisz wcale mieć w domu rozbudowanego systemu archiwizowania danych za grube ‘buksy’. Zależnie od formatu zdjęć i ich ilości potrzebujesz około kilku do kilkudziesięciu gigabajtów miejsca na jedna kopię zapasową. Średnia jednak w moim przypadku jest to ok 8-16GB.
Przechowywanie zdjęć na dyskach lokalnych
Szansa jest na to, że ty i twój partner macie osobne laptopy lub komputery stacjonarne bo dziś bez tego trudno wytrzymać a dzielenie się wspólnym laptopem to jak wybieranie wspólnego filmu na Netflix czyli nigdy nie działa i grozi szybkim rozwodem. W takim wypadku macie już dwa różne dyski twarde na dwóch różnych laptopach. Jeśli padnie jeden to zawsze jest drugi w zapasie.
Dysk do przechowywania zdjęć
Czasem też w swoich laptopach lub komputerach stacjonarnych macie więcej niż jeden dysk (nie mówię tutaj o osobnej partycji na dysku ale o osobnym dysku twardym). Sprawdźcie to i jeśli macie więcej niż jeden to zróbcie kopię zapasowa zdjec na drugim dysku. Nie jest to oczywiście idealna sytuacja jeśli oba dyski znajdują się w tej samej maszynie bo np w wypadku kradzieży takiej maszyny tracimy od razu oba dyski. Jest to chyba jednak absolutne minimum jeśli chodzi o backup zdjęć czyli co najmniej dwa różne foldery na dwóch dyskach twardych.
Dobrym pomysłem jest dodatkowy dysk zewnętrzny, który podłączamy do naszego laptopa lub komputera przez port USB. Jest to nie tylko dobry sposób na backup swoich zdjęć ale także na kopie zapasowe wszystkich naszych danych. W końcu jak padnie nam nasz główny dysk to przepadną nie tylko nasz reportaż ślubny ale także inne nasze zdjecia, często gromadzone przez lata, nasze emaile i inne dokumenty. Często dyski takie sprzedawane są już ze specjalnym oprogramowaniem pozwalającym w łatwy sposób ustawić sobie regularny backup swoich plików. Oczywiście dodatkowy dysk zewnętrzny z takim oprogramowaniem to dodatkowy koszt.
Jeśli nie macie jednak w domu dodatkowego dysku twardego (innego niż główny dysk w Waszym laptopie) i nie chcecie inwestować w dodatkowy dysk zewnętrzny to z pomocą mogą przyjść nam rodzice, rodzeństwo lub nawet znajomi. Rodzice i rodzeństwo, może też świadkowie z pewnością chcieliby mieć też kopię Waszych zdjęć a przy okazji może to służyć jako Wasza kopia zapasowa. Jest to opcja w której musimy niestety polegać na innych osobach i nie mamy kontroli nad plikami w taki sposób jak w przypadku dodatkowego dysku zewnetrznego ale jest to opcja darmowa i przy odrobinie wysiłku (trzeba tylko zapytać) działa. Kolejną zaletą tej opcji jest przechowywanie kopii zapasowej naszych zdjęć poza domem. Jeśli więc okradną nam dom, nasze zdjęcia przetrwają.
Alternatywą dla droższych dysków twardych są mniejsze i tańsze nośniki danych typu pendrive. Jeśli zamówiliście ślubny pendrive u Waszego fotografa ślubnego to w tym momencie macie już dodatkową kopię waszej galerii w miejscu innym niż dysk twardy Waszego laptopa. Jeśli nie macie takiego USB to nie są to drogie opcje. Warto zaopatrzyć się w taki pendrive, załadować tam swoją galerię ślubną po czym schować go w szufladzie z bielizną i o nim zapomnieć.
Gdzie przechowywać zdjęcia w chmurze?
Kolejny krok do zabezpieczenia naszych zdjęć to wysłanie ich w chmurę. Popularna ‘chmura’ to nic innego jak przestrzeń internetowa w internecie czyli dysk twardy a raczej wydzielone miejsce na nim gdzieś na innym serwerze.
Popularne serwisy świadczące takie usługi to np
- Google Drive,
- Dropbox,
- OneDrive.
Za miesięczną lub roczną opłatą wynajmujemy sobie taki dysk w chmurze i ładujemy tam swoje zdjęcia. Jest to oczywiście opcja płatna (z której często korzystają grona profesjonalnych fotografów) no ale miało być przecież za darmo, tak? Będzie więc za darmo.
Jak utworzyć chmurę Google?
Część z Was pewnie ma już do niej dostęp a część pewnie ma ale o tym nie wie (częsty przypadek). Na ratunek przychodzi nam wujek Google i jego Gmail a raczej Gdrive.
Google pozwala nam założyć darmową skrzynkę email, która połączona jest z dyskiem w chmurze o pojemności 15GB. Jeśli mamy konto na Gmail to świetnie. Kliknijcie w zakładkę Gdrive i załadujcie tam swoje zdjęcia. Jeśli nie macie konta na Gmail i nie chcecie używać ich poczty załóżcie tam konto i jej nie używajcie. Przy rejestracji utwórzcie adres email o nazwie imieorazimieslubdata@gmail.com np weselebradaiangeliny2020@gmail.com lub podobnej, załadujcie na Gdrive wszystkie Wasze pliki jpg, zapiszcie gdzieś hasło i zapomnijcie o tym koncie. Jeśli galeria ma więcej niż 15GB to utwórzcie dwa takie konta lub więcej.
Google to globalna marka, która raczej pozostanie na rynku przez długi czas więc tak długo jak żyje Google tak długo będziecie mieć backup swoich zdjęć w chmurze. Google raczej nigdzie się nie wybierają więc prawdopodobnie macie darmowy backup w chmurze na całe życie.
Podsumowanie – jak przechowywać zdjęcia
Powyżej przedstawiłem Wam dwie opcje (płatną i darmową) na bezpieczny backup swoich zdjęć. Opcja jaką wybierzecie zależy oczywiście od Was samych oraz Waszych oczekiwań i wymagań. Czynniki takie jak budżet oraz ilość danych do przechowywania będą miały wpływ na naszą decyzję jeśli jednak chcemy tylko bezpiecznie przechować nasze zdjęcia bez innych naszych danych to wariant darmowy jak najbardziej można wykorzystać do tego celu.
Sale weselne Siedlce napisał
Bardzo fajny i pomocny wpis 😉
Michał napisał
Cieszymy się 🙂